Vinterkulda kan by på utfordringer med rekkevidde for elbiler og elbileiere. Her har vi samlet noen gode råd om hvordan du kan optimalisere rekkevidden for elbilen din på vinteren.
Den raske utviklingen innen elbil- og batteriteknologi gjør av lave temperaturer og vinterkulde ikke er en like stor utfordring som det var tidligere.
Nye elbiler kommer med en forventet minimum og maksimum rekkevidde fra produsentene, og kravet for at oppgitt rekkevidde faktisk stemmer, har blitt betydelig strengere de siste årene med innføringen av den nye WLTP-målemetoden.
Har du brukt en smarttelefon ute i minusgrader, har du kanskje også opplevd at batteriet tømmes fortere enn normalt. Dette henger sammen med at reaksjonene i battericellene går tregere i lave temperaturer, noe som gjør at en del av batterikapasiteten går tapt.
Tilsvarende vil batteriet i en elbil påvirkes negativt når temperaturen faller. Dette går ut over rekkevidden du har tilgjengelig, særlig på vinterstid når gradene passerer 0 på gradestokken.
En varm sommerdag bruker elbilen fra rundt 1,5 kWh per mil, mens om vinteren brukes fra rundt 2 kWh og oppover per mil. Faktisk forbruk avhenger av temperatur. Det er ikke uvanlig av elbileiere opplever en reduksjon i rekkevidden på mellom 10 og 30 prosent om vinteren.
Det går med mye energi til å varme opp en iskald kupé med bilens varmeanlegg. De fleste nyere elbiler varmer i tillegg opp selve batteriet for at det skal fungere mer effektivt.
Husker du å forvarme bilen mens den lader, vil ikke batteriet tappes for energi og påvirke rekkevidden negativt. Du trenger altså ikke å kjøre med lue og votter når du skal ut å kjøre elbil om vinteren.
Når det er kaldt anbefaler vi å vente med hurtiglading til du har fått kjørt noen mil og varmet opp batteripakken. Dette fordi hurtiglading og normallading går vesentlig tregere når batteriene er kalde. Årsaken er at kalde batterier har en høyere motstand i cellene som gjør at det tar lenger tid å tilføre strøm. Mange elbiler har også mulighet til å forvarme batteriet, enten ved en innstilling/knapp eller ved å navigere til en hurtiglader via GPS. Vær oppmerksom på at forvarming av batteriet varierer fra elbil til elbil, og det samme gjør fremgangsmåten for forvarming.
En tur til hytta på fjellet vil ikke være noe problem for de fleste elbiler. Her gjelder det å på forhånd planlegge stopp ved ladestasjoner langs veien.
Et godt tips kan være å lade bilen når du kommer frem til hytta, mens batteriet fortsatt er varmt. Fremme på hytta kan du bruke nødladeren som følger med bilen i kombinasjon med egnet strømuttak. Vi fraråder regelmessig lading i vanlig stikkontakt.
Trenger du å lade raskt bør du undersøke om det er mulighet for hurtiglading i nærheten av hyttefeltet.
På ladestasjoner.no finner du en oversikt over hurtigladere langs veiene over hele landet.
Våt snø i veibanen gir økt rullemotstand. Kald luft gir økt luftmotstand. Begge deler vil ha en negativ effekt på bilens rekkevidde og gjør seg spesielt gjeldende på vinteren.
Piggdekk på tyngre biler vil også påvirke rekkevidden negativt. Det samme gjelder skistativ og særlig takbokser. Det er også greit å vite at gode dekk med riktig dekktrykk generelt sett vil ha en positiv effekt på rekkevidden. Dette gjelder året rundt, i all slags vær.
Topografi (terrengforhold) vil også påvirke rekkevidden - i bakker med stigning bruker man generelt sett mer strøm, mens på vei nedover fra fjellet eller bratte bakker vil du merke at elbilen regenerer (produserer strøm) når du slipper gassen.
Rekkevidde varierer fra elbil til elbil. Det er også fort gjort å se seg blind på rekkevidde. Vurderer du å kjøpe en ny elbil, anbefaler vi at du forsøker å beregne hva behovet ditt kommer til å være - både sommer og vinter.
Bruker du hovedsakelig bil til og fra jobb og har god tilgang på lademuligheter, trenger du kanskje ikke den lengste rekkevidden. Kjører du til hytta annenhver helg, også i vinterhalvåret, vil behov kunne være et annet.
Tips: Billige elbiler med lang rekkevidde