FAQ - Ofte stilte spørsmål
Hvordan bestiller jeg service?
Vi anbefaler å bestille service gjennom bookingskjemaet på bos.no. Skjemaet ber om informasjonen vi trenger trinnvis, og justerer seg fortløpende basert på informasjonen du legger inn. Veldig enkelt og greit!
Dersom du ikke ønsker å benytte bookingskjemaet på nettsidene våre kan du sende oss en e-post eller ringe.
NB! Husk å ha registreringsnummer og kilometerstand klart dersom du ringer oss.
Hvorfor skal jeg ha service på merkeverksted?
Vi kjenner bilen din best! Velger du et merkeverksted kan vi garantere at du får originale kvalitetsdeler tilpasset din bil. Hos oss blir bilen alltid vedlikeholdt etter fabrikkens spesifikasjoner, og er utelukkende tatt hånd om av sertifiserte spesialister på din bil og ditt bilmerke. Vi har diagnoseverktøy fra fabrikken og er online med fabrikken til enhver tid. Dette gjør at vi alltid har siste informasjon tilgjengelig, noe som hjelper oss med å være i forkant på små ting som kan utvikle seg til større problem på sikt. Som merkeverksted har vi også tilgang til aksjoner og kampanjer fra fabrikk som kan omhandle alt fra kritiske utbedringer, til praktiske og behagelige forbedringer.
Hvordan avbestiller jeg servicetimen min?
Avbestilling kan du enkelt gjøre selv. Har du mottatt en bekreftelse på verksted/servicetime fra oss på SMS eller e-post, kan du benytte lenken som ligger der for avbestilling. Dersom verksted/servicetimen din ikke er bekreftet og du ikke har fått en lenke fra oss, kan du benytte chatten vår eller ringe til forhandleren for å få ombooket eller avbestilt timen.
Hvor endrer jeg servicetimen min?
Servicetimen kan du enkelt endre selv i vår tracker. Benytt lenken du mottok i bekreftelsen på SMS eller e-post ved bestilling av servicetimen.
Hva skjer når jeg flytter servicetimen?
Ved flytting av servicetime vil vi finne første ledige time basert på det som skal gjøres med din bil. Du vil da motta en ny bekreftelse på SMS og/eller e-post, som bekrefter det nye tidspunktet for service. Vær oppmerksom på at servicetimen trolig vil bli flyttet noen dager eller uker lenger frem i tid, avhengig av ventetid og kapasitet.
Hvor kan jeg se status på bilen min når den er på service?
Status på servicen kan du se i vår tracker. Benytt lenken du mottok i bekreftelsen på SMS eller e-post ved bestilling av time på verksted.
Hvorfor kommer jeg ikke gjennom på telefon til forhandler/verksted?
Da er det nok mange som ringer oss. Send oss en melding med ditt telefonnummer, og hvilken forhandler du vil snakke med, så ringer vi deg opp.
Hvor finner jeg telefonnummer og e-post til mitt verksted?
Oversikt på telefonnummer og e-post til våre verksteder finner du via forhandlersiden vår. Se vår liste med forhandlere her for å komme til din nærmeste forhandler.
Hva er forskjellene på de forskjellige servicene? Hvordan vet jeg hvilken jeg skal velge?
En service består av en rekke kontrollpunkter og utskifting av spesifikke komponenter. Kontrollpunktene og utskiftningsintervallene er satt av bilprodusenten, og vil variere avhengig av bilmodellen og hvordan denne er utstyrt. Bilens alder og kilometerstand avgjør hvilken service du skal velge - vi fikser resten!
Hva skiller service på bensin/diesel/hybrid og elbil?
Det er store forskjeller på elbiler og biler med forbrenningsmotor (bensin/diesel/hybrid). Helt overordnet kan vi nevne at biler med forbrenningsmotorer krever regelmessig oljeskift, noe som ikke trengs på biler med elektrisk motor. Det er imidlertid like viktig med service på elbiler, selv om antallet bevegelige deler er lavere.
Hva inneholder en service?
Innholdet i servicen varierer basert på merke, modell og utstyrsnivå. Du finner overordnede forklaringer på hva som inngår i de ulike servicene på nettsidene våre, men så lenge du legger inn registreringsnummer og kilometerstand tar vi oss av resten - det er fordelen med å bruke verksteder som kjenner nettopp din bil.
Hva er feilsøking? Hvordan gjennomføres det?
Feilsøking gjennomføres av våre sertifiserte spesialister på nettopp din bil. Vi gjør målinger og undersøkelser for å avklare hva som er galt med bilen. Hva vi gjør, og hvor vi begynner å søke etter feil, avhenger av informasjonen vi får fra deg - målet er å avdekke hva som eventuelt er galt eller mangler.
Hvor kan jeg se status på bilen min når den er på service?
Status på servicen kan du se i vår tracker. Benytt lenken du mottok i bekreftelsen på SMS eller e-post ved bestilling av time på verksted.
Hva koster service hos Bertel O. Steen?
Vi ønsker å gjøre det så ukomplisert som mulig å finne riktig service. Derfor skiller vi mellom "liten service" eller "hovedservice". For Mercedes-Benz heter det "A-service" og "B-service". Du finner alle priser på våre sider om service. Prisene varierer fra kr 1 695 kr til 5 995 kr basert på merke, modell, utstyrsnivå og kilometerstand.
Hva koster service for biler eldre enn 5 år?
Er bilen din eldre enn 5 år kan gi vi deg fast lav pris på service. Vi har et eget servicetilbud - Service 5+ som er spesielt utviklet for biler eldre enn 5 år. Her finner du all informasjon om service på eldre biler (eldre enn 5 år). Er du usikker på hvilken service som er riktig for din bil, vil vi gi deg et tilbud basert på bilens alder, kilometerstand og tidligere servicehistorikk.
Jeg opplever problemer med aircondition. Hva kan være feil?
Feil med aircondition krever som regel et verkstedbesøk. Ta kontakt med din forhandler eller book en verkstedtime her.
Jeg har problemer med kart/navigasjon - hvordan går jeg frem?
Feilen kan skyldes at "infotainmentsystemet" trenger en oppdatering. Mange moderne biler oppdateres "over lufta", altså helt av seg selv. Vi anbefaler at du besøker bilprodusentens nettside for å finne ut av om du mangler en oppdatering.
Kan jeg få leiebil hos Bertel O. Steen?
Vi tilbyr leiebil når du har bilen på service. Leiebiler koster fra kr 569 per døgn. Ta kontakt med ditt verksted for å bestille.
Hva koster leiebil hos Bertel O. Steen ved service?
Du kan leie en bil av oss mens bilen din er på service. Prisene varierer basert på biltype og størrelse. Leiebil koster fra kr 569 per døgn.
Hvorfor lader ikke bilen min?
Bilen og laderen må "snakke sammen" for å starte ladingen. Dersom det ikke oppnås kontakt får man ikke startet lading. Undersøk at ladekabelen ikke ser skadet ut og sjekk at den sitter godt inne i kontakten. Forsøk gjerne å koble fra lader, skru bilen av og på, og koble til på nytt. Dersom dette ikke fungerer kan det hende du trenger hjelp. Noter deg eventuelle feilmeldinger, enten i bilen eller på laderen, og kontakt firmaet som leverer ladetjenesten før du eventuelt kontakter oss.
Hvorfor lader ikke bilen fullt batteri?
De fleste biler kan justere maksimalt ladenivå for å sikre optimal levetid - kontroller innstillinger i bilens infosystemer dersom du opplever at batteriet ikke lader fullt.
Hvilken lader er rett for min bil?
Hvilken lader som passer best for deg er avhengig av flere faktorer - blant annet strømnettet der du skal montere laderen. Vi har samlet det viktigste du trenger å vite om hjemmelading i denne artikkelen.
Hvor ofte må jeg levere bilen til service?
Serviceintervaller varierer fra merke til merke. De aller fleste biler har en serviceindikator som sier fra når det nærmer seg tid for service. Intervallen som gjelder for din bil finner du i serviceoversikten på skjermen i bilen, eller i bilens vedlikeholdshefte.
Når er neste service på bilen min?
Serviceintervaller varierer fra merke til merke, og de aller fleste biler har en serviceindikator som sier fra når det nærmer seg tid for service. Serviceintervaller oppgis basert på tid eller avstand. For eksempel: 1 år / 25 000 km. Med denne intervallen skal bilen på service enten etter et år, eller etter 25 000 kilometer - det som inntreffer først. Intervallen som gjelder for din bil finner du i serviceoversikten på skjermen i bilen, eller i bilens vedlikeholdshefte.
Jeg vet ikke hva som feiler bilen min, men jeg hører en rar lyd. Hvor mye kan det koste?
Det er dessverre vanskelig å prise et verkstedoppdrag om vi ikke vet nøyaktig hva som skal gjøres. Kontakt ditt verksted, og du vil få en fastpris på kontroll eller feilsøk på bilen. Vi vil gjøre det vi kan for å avdekke hva som må gjøres for å utbedre innenfor avtalt prisen, og kontakte deg med en diagnose og pris på utbedring.
Hvilke faktorer påvirker batteriet på elbilen?
Det er mange faktorer som påvirker rekkevidden til elbilen din. Totalvekt, batteritemperatur, luftmotstand, veibane, topografi og kjørestil. Les våre beste tips for bedre rekkevidde her.
Hva er autokey?
Autokey er vårt navn på automatisk nøkkelutlevering. I Autokey-automater kan du få utlevert nøkkelen til bilen din og eventuelt betale for servicen - hele døgnet. Avd. Jessheim og Kokstad har kun digital betalingsløsning.
Hvilke forhandlere tilbyr autokey?
Forhandlere som tilbyr Autokey: Bertel O. Steen avd. Kokstad, Arna, Åsane, Ullevål, Brobekk, Buskerud, Fredrikstad, Lørenskog, Jessheim, Asker & Bærum og Tønsberg.
Jeg har kjøpt ny bil og ønsker å endre eier. Hvordan gjør jeg det?
Gratulerer med ny bil, og velkommen til oss! Benytt vårt skjema for kundeservice og velg kategorien “eierskifte”. Gi oss informasjon om fullt navn, adresse, telefonnummer, e-posten du ønsker at vi kontakter deg på, samt registreringsdato på nåværende eier og registreringsnummeret. Skjema til kundeservice finner du her.
Jeg har kjøpt bruktbil og ønsker servicehistorikk. Kan jeg få dette?
Hva verkstedet har gjort med en bil er et forhold mellom bilens eier og verkstedet. Av hensyn til personvernet kan vi ikke gi ut opplysninger om tidligere servicehistorikk. Vi kan kun utlevere servicehistorikk på bilen dersom tidligere eier er en Bertel O. Steen-forhandler - altså ved kjøp av bruktbil hos Bertel O. Steen. Ønsker du ytterligere informasjon om en bruktbil kjøpt privat er det tidligere eier som kan gi denne informasjonen.
Kontakt en forhandler
Vi er her for å hjelpe deg! Du kan kontakte din lokale forhandler direkte for spørsmål eller hvis det er noe du lurer på. Her finner du oversikt over våre forhandlere og bilverksteder.
Åpningstider kundeservice
Våre åpningstider er mandag-fredag kl 08:00 - 16:00. Har du spørsmål utenfor vår åpningstid kan du se ofte stilte spørsmål. Gjelder henvendelsen vårt hovedkontoret på Lørenskog, bruk telefonnummeret nederst i footer.