Hopp til hovedinnhold
Mercedes EQC med åpen ladeluke som lades opp.

Hurtiglader eller normallader for elbil - hva er forskjellen?

23.03.2023

Hurtiglading av elbil – hva er det? Her er alt du trenger å vite om hurtiglading av elbil, hjemmelading av elbil, ladehastighet og de ulike ladestandardene.

Ladealternativene for elbil

Det finnes i dag tre alternativer for lading av elbil: Nødlader (lading i vanlig stikkontakt), hjemmelader og hurtiglader. I tillegg bruker vi gjerne benevnelsene «semi-hurtiglading» og «lynlading» om de henholdsvis tregeste og raskeste hurtigladerne.

Du kan finne ladestasjoner for elbiler tilknyttet både bensinstasjoner, hoteller, kjøpesentre, kommunale parkeringsplasser og arbeidsplasser. Dette gjør det enklere å dra på langtur med elbil.

Det er også viktig å huske at elbilen har en grense for hvor mye strøm den kan ta i mot, og at det dermed ikke alltid vil hjelpe å velge den hurtigste laderen. Om bilen din er begrenset til å ta i mot 100 kW er det ingen vits i å velge en lader som kan gi inntil 200 kW. Det vil som oftest bare bli dyrere, da disse laderne ofte har dyrere minutt og/eller kW-priser.

Ladehastighet på de ulike lademulighetene

Den største forskjellen mellom de ulike laderne er hvor raskt du kan lade bilen din. Navnet på de ulike lademulighetene reflekterer også hvor raskt du får ladet elbilen din.

  • Lading i vanlig stikkontakt (nødlading): 2,3 kW
  • Hjemmelading (veggboks): 3,6 - 22 kW
  • Semi-hurtiglading: 20 - 40 kW
  • Hurtiglading: 40 - 150 kW
  • Lynlading: 150+ kW

Lading i vanlig stikkontakt (nødlader)

Den enkleste og tregeste formen for lading av elbil er via nødladeren som følger med bilen, som er beregnet for lading i vanlig stikkontakt. Denne formen for lading gir en ladeeffekt på 2,3 kW, som vil si at du bruker mer enn 26 timer på å lade et batteri på 60 kWh fra 0 til 100 prosent.

Navnet «nødlader» kommer heller ikke uten grunn: Dette er nemlig kun ansett som en nødløsning, og det er nå forbudt å legge opp stikkontakt med formål om å lade elbilen på denne måten.

Hjemmelader (veggboks)

Det andre alternativet for lading kalles gjerne bare hjemmelading, eller lading via veggboks.

Med hjemmelading oppnår du en ladeeffekt på alt fra 3,6 kW til 22 kW, avhengig av strømnettet ditt og valg av ladeboks.

Lading i hjemmelader foregår med en type 2-ladekabel.

Dersom vi viderefører eksempelet ovenfor vil du med en hjemmelader som for eksempel gir 7,5 kW lade opp den samme bilen på omtrent 8 timer, vs 26. Dette er som regel mer enn tilstrekkelig for de fleste, da du gjerne får fulladet bilen over natta, og er klar for en ny dag med fullt batteri når du våkner.

Hurtiglader (inkluderer semi-hurtiglader og lynlader)

Det siste alternativet for lading er hurtiglading. Hurtiglading er lading via utplasserte ladestasjoner, enten på bensinstasjoner, ved arbeidsplasser, i parkeringshus osv.

En hurtiglader kjennetegnes ved at den har høy effekt (20 - 400+ kW) og at den har en fastmontert ladekabel. Det vil si at du bare trenger å kjøre inntil disse ladestasjonene, plugge i ladekabelen som er plassert i ladestasjonen og starte ladingen via app eller på automaten.

Med hurtiglading på for eksempel 100 kW vil ladetiden i eksempelet over i teorien reduseres fra 8 timer til omtrent 40 minutter. Dette er dog kun teoretisk, da ladekurven neppe holder 100 kW hele veien.

Den mest effektive ladeperioden er når bilens batteri er mellom 40 og 70%. I dette rommet vil du muligens oppnå bilens fulle ladekapasitet. Frem til 40% og etter 70% vil ladehastigheten ofte være langt lavere.

Ulike typer hurtigladere

Hurtigladere som du finner langs veiene i Norge er vanligvis på mellom 50 og 150 kW, men det finnes også lynladestasjoner på 150 kW og oppover. Hurtigladere bruker kontaktene CHAdeMO eller CCS, og bilen din støtter kun én av disse.

Hva betyr CHAdeMO og CCS? Les ord og uttrykk du som elbileier bør kjenne til.

Ulike typer ladestandarder

Type 1

Type 1 er en ladestandard hovedsakelig benyttet på amerikanske eller asiatiske biler. Selve kontakten har fem stikk. Skal du lade en bil basert på Type 1 fra en ladeboks hjemme eller en offentlig ladestasjon, trenger du en Type 1 til Type 2-kabel.

Type 2

Type 2 er en ladestandard utviklet for det europeiske markedet. Det aller fleste offentlige ladestasjoner i Norge er utstyrt med Type 2-kontakt. Hvis du skal lade fra en ladeboks hjemme, eller en offentlig ladestasjon uten fastmontert kabel, trenger du en egen kabel. Støtter bilen din Type 1, trenger du en Type 1 til Type 2-kabel. Støtter bilen din Type 2, bruker du en Type 2 til Type 2-kabel.

Hva er en ladeboks, vegglader og hjemmeladestasjon?

Hjemmeladestasjon går under mange navn: ladeboks, vegglader og hjemmeladestasjon. Selv om betegnelsen varierer fra ulike leverandører, er det det samme. Dette er en fastmontert og spesialtilpasset lader for elbiler og ladbar hybrid som kan installeres hjemme eller på hytta. Disse ladeboksene kan også brukes i borettslag, bedrifter eller næringsbygg.

Hvorfor oppnår jeg ikke full lade-effekt?

De aller fleste opplever fra tid til annen å bli litt skuffet over den faktiske ladehastigheten man oppnår når man plugger i bilen. Dette kan ha mange årsaker, og her skal vi se på noen av de vanligste.

Laderens ladehastighet
Som nevnt over finnes det mange ulike ladere, som tilbyr mange ulike ladehastigheter. Om du ønsker rask lading bør du forsikre deg om at du benytter en lader som gir mest mulig effekt. Det er dog ikke nødvendig å velge en lader med høyere effekt enn det bilen faktisk kan motta.

Bilens ladekapasitet
Alle biler har en begrensning på hvor høy effekt de kan lades, basert på de ulike lade-metodene. Det er for eksempel vanlig at en bil begrenses til 7,5 kW eller 11 kW ved bruk av hjemmelading, mens den for eksempel kan begrenses til 100 eller 150 kW ved hurtiglading. Da hjelper det ikke å velge en lader med 200 kW lade-effekt.

Strømnivået i batteriet
Strømnivået i batteriet har også stor innvirkning på ladeeffekten du oppnår. Den høyeste effekten vil du anslagsvis oppnå når batteriet er mellom 40 og 70 prosent. Utenfor disse nivåene vil gjerne ladehastigheten reduseres.

Forvarming/klargjøring til lading
For å oppnå full ladeeffekt ved hurtiglading er det anbefalt å forvarme batteriet før man kjører inn til lading. På den måten optimaliseres batteriet for lading, som igjen gir økt ladeeffekt.

Noen biler har egne innstillinger for klargjøring til lading, mens andre biler krever at du plotter inn ladestasjonen i navigasjonen, slik at bilen selv kan styre klargjøringen.

Temperatur
På lik linje som at effekten økes ved at batteriet forvarmes, vil temperaturen utendørs også spille inn på ladeeffekten. Er det ordentlig kaldt ute vil ikke batteriet nå ønsket temperatur, som igjen vil redusere ladeeffekten. Som regel opplever man derfor bedere ladeeffekt om sommeren enn om vinteren, på samme måte som at batteriet yter bedre rekkevidde om sommeren enn vinteren.