‒ Jeg liker egentlig å sitte litt høyt, forteller Tommy mens han setter seg inn på førersetet av elbilen fra Mercedes-Benz.
Interiøret inkluderer kunstskinnseter med elektrisk justering og minnefunksjon. Rattstammen justeres manuelt, og det er tilgjengelig rattvarme.

‒ Jeg liker interiøret her. Det er lyst, oversiktlig og fint. Det liker jeg veldig godt, slår han fast.
Mye har skjedd
Annette og Tommy bor på Nordstrand i Oslo, med to døtre på 6 og 10 år. Annette jobber som barneskolelærer, mens Tommy jobber med eiendom.
‒ Det er egentlig litt forskjellig. Jeg har et eiendomsselskap der jeg kjøper og pusser opp leiligheter, eller renoverer dem for privatkunder. Utenfor sesong jobber jeg med kjøp og installasjon av varmepumper. På jobb kjører jeg firmabil, og privat har vi en dieselbil fra 2016. En skikkelig familiebil, forteller han.
‒ Den begynner jo å bli litt gammel, så vi har begynt å snakke om å kjøpe noe nytt. Det er ikke hovedfokuset akkurat nå, men ligger nok ikke så langt unna heller, sier Annette.
‒ Senest nå rett før jul var jeg inne på verksted og måtte bytte bremsene. Klossene og skivene bak. Da tenkte jeg «Nå selger vi driten», smiler Tommy oppgitt.
De har aldri hatt elbil. Tommy har en kompis som jobbet for Tesla i noen år, og har derfor prøvekjørt noen av dem, men ellers har det gått i elbiler.
‒ Jeg var jo en av de første som fikk prøvekjøre den første Teslaen, Roadster, men mye har skjedd på elbilfronten siden den gang - heldigvis, smiler han.
God oversikt
Bilbehovet for familien handler først og fremst om hverdagskjøring.
‒ Til og fra trening, aktiviteter og håndballcup - gjerne med noen ekstra unger i bilen. Også er det utflukter i helgene, på hytta eller på besøk til venner. Da er det gjerne masse bagasje, og da trenger vi god plass, sier Tommy.
Mercedes-Benz EQB måler 4,68 meter i lengde, 1,83 meter i bredde og har en akselavstand på 2,83 meter. Den veier 2.134 kilo og har en nyttelast på inntil 391 kilo. EQB kan leveres med syv seter, men man kan også velge hengerfeste istedenfor de to ekstra setene.
‒ Så sitter man ganske høyt og får bra oversikt, gliser sjåføren.
Etter å ha pakket bilen er han også svært godt fornøyd med bagasjerommet.
‒ Jeg har jo hørt at batteripakken tar litt plass, at man får litt mindre bagasjerom, men her var det faktisk større enn jeg trodde. Den var dyp og romslig.

God plass
I dag er planen å ta bilen opp på hytta, for å få testet bilen skikkelig. Hvordan greier den seg på fjellet, hvordan er det å lade den og ikke minst rekkevidde.
‒ Det har jo vært en av våre bekymringer; hvor langt vi kommer med en elbil, medgir Annette.
Barna har tatt plass i baksetet, og legger først og fremst merke til taket. De første minuttene går med på å åpne og lukke takluken. Store tallerkenøyne blir sittende og titte opp på himmelen mens jentene spennes fast og turen kan begynne.
‒ Det er veldig god plass da, både her foran og hos barna, sier Annette. Døtrene nikker ivrig.
‒ Så liker jeg at setene bak kan skyves forover og bakover, legger Tommy til.

Primærbehov
Bilen er pakket for en litt kortere tur i dag, men normalt kan en hyttetur til venner på Hafjell bety at familien har med fire fulle sett med slalåmutstyr.
‒ Nå er begge jentene klare for voksenløypene i bakken, så da blir det full oppakking, forteller Tommy. Han sier at de også har en hytte på Sjusjøen.
‒ Det er en familiehytte som vi deler med en del andre, så da blir det sånn at alt vi har med opp må vi ta med ned igjen. Så plass ER viktig. Det er primærbehovet når vi skal ha ny bil, gjentar han.
Bra kapasitet
Vel fremme på vinterfjellet er smilene brede.
‒ Dette var jo vår første langtur med elbil, og jeg er veldig fornøyd, slår Annette fast.
De fikk lagt inn et ladestopp, mest for å prøve, for bilen hadde greid å ta dem til Hafjell på én lading uten problemer.
Batterikapasiteten er 70,5 kWh, noe som gir en rekkevidde på opptil 525 kilometer, avhengig av utstyrsnivå.
‒ Alt var overraskende lett. Jeg hadde sett for meg at det skulle være klønete, men det var overraskende enkelt. Det var jo ikke noe vanskeligere enn å fylle diesel. Bare å stikke kabelen rett i bilen, sier han.
Han legger til at det ikke egentlig var noe poeng å stoppe for lading, utover å få testet det ut.
‒ Det er jo veldig bra kapasitet på bilen, så jeg var ikke bekymret, sier han.

Komfort
Han er spesielt imponert over kjøreegenskapene. Det er viktig for Tommy og Annette at bilen er solid, behagelig og stillegående.
‒ Jeg har alltid vært opptatt av kjørekomfort, og at man ikke hører så mye når man kjører på motorveien, sier han.
Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC har 228 hestekrefter og 390 Nm dreiemoment, og fås kun med firehjulstrekk.
Testbilen denne dagen har kun forhjulstrekk, men Tommy ble imponert over hvordan den greide seg i bratte, snøkledde bakker.
‒ Da vi skulle gjøre opptak av bilen var det en gang vi stoppet opp midt i en smal, bratt bakke for å snu. Da tenkte jeg at nå får vi problemer med å komme oss opp igjen. Men det viste seg å ikke være noe problem i det hele tatt. Den hadde veldig bra fremkommelighet, slår han fast.
Fart og fine former
Med en familiebil som nærmer seg ti år, er det ikke fritt for at familien lar seg imponere over teknologien i EQB.
‒ Da er det jo stas med en helt ny bil. Masse nye duppedingser, soltak med skjerming, vi fikk testet ut cruisekontroll og navigasjon i bakgrunnen. Det var en fin, stor skjerm med informasjon, og alt var lett å sette seg inn i, sier han.
Så var det ikke fritt for at han også liker responsen til elmotorer.
‒ Vi er en familie som kjører en del gokart, og da er det jo ikke fritt for at man ønsker å dra på litt. Det var jo dritkult! Den responderte utrolig bra og hadde rask akselerasjon, sier han.
Også utseende på bilen er de svært fornøyd med.
‒ Nå skal det sies at jeg liker Mercedes veldig godt. Jeg hadde en Vito som bedriftsbil tidligere, i tillegg har pappa jobbet med Mercedes i mange år. Jeg synes formene på denne bilen var veldig fine.
Innstegsbil
Nå venter nok en kort prat på kammerset for Annette og Tommy, for det er liten tvil om at de to har funnet en bil som dekker familiens behov.
‒ Helt klart. Dette kan fint være vår neste bil! Vi er ikke lenger bekymret for å gå over til elbil, så det blir nok helt sikkert det neste gang, sier Tommy.
‒ Dette er en veldig god bil, til den prisen, istemmer kona.
Tommy forteller at han er i ferd med å pusse opp tre hus på Ryen, og ser for seg at samtalen kan bli håndfast når de er solgt.
‒ Vi må nok ta en ting av gangen, men når de er solgt så må vi nok ta en runde. Vi har jo sittet litt på gjerdet og ventet. Jeg driver jo med eiendom, som er en veldig trygg investering. Bil er stort sett et tapsprosjekt, og lenge har elbil betydd et enda større tap, ikke minst fordi ikke rekkevidden er god nok. Nå begynner det å se mye bedre ut, sier han.
Og da kan det fort bli en Mercedes-Benz EQB.
‒ Helt klart, dette kan være et fint innsteg til elbil. En luksuriøs bil til en god pris, avslutter han.