Hopp til hovedinnhold

Bilen fikk barna til å gråte

21.02.2025

Da familien skulle levere tilbake Mercedes-Benz EQB-en de hadde hatt til låns, begynte tvillingene på seks år å gråte.

– De ble veldig glad i bilen i løpet av de dagene vi hadde den. Så skal det sies at de stort sett blir begeistret hver gang vi har en annen bil enn vår egen, men denne falt virkelig i smak. Spesielt glasstaket vakte begeistring, forteller pappa Erlend.

Familien Sund Skjørsæter bor i en sjarmerende villa på Åssiden i Drammen, og består av mamma Inger (47), pappa Erlend (50), eldstedatter Eira (9) og tvillingene Iver og Hedda (6). Med fem i familien og en datter som både spiller håndball og fotball, trenger familien en bil som har plass til alt hverdagen rommer.  

Inger jobber på Lysaker som kommunikasjonssjef, mens Erlend jobber som seniorrådgiver i en statlig virksomhet, med kontor i Oslo. Da reiser de kollektivt for enkelhets skyld, forteller Erlend.  

– Med mindre vi skal hente noe stort på vei hjem fra jobb eller lignende. Da er det selvfølgelig greit å ta bilen.  

Trang timeplan

Med henting i barnehage og kjøring på aktiviteter blir bilen likevel flittig brukt, understreker han.

– En av oss kjører Eira på trening, som er minst en gang i uka på begge sporter. I tillegg er det kamper, som regel hver uke, og turneringer. Da kan bilen bli full, med opptil tre lagvenninner og kanskje en ekstra forelder også. Da sier det seg selv at man trenger en litt romslig bil. 

Det er mye logistikk som skal til for å få hverdagen til en familie på fem til å gå rundt, og bilen er et viktig verktøy. Familien har i dag en syvseters Peugeot fra 2018. Selv om de ikke har det travelt med å bytte den ut, har familien så smått begynt å kikke på hva som finnes på markedet.

Bilen familien har i dag valgte de mye på grunn av muligheten til å ha 3 Isofix i baksetet og en tvillingvogn i bagasjerommet. Plassbehovet veier like tungt i dag, selv om de nå slipper å tenke på barnevogner når de pakker bilen, forteller Inger. 

– Vi må minst ha god plass til fem, og helst mer. Spesielt når man skal ut på tur, man trenger mye plass når man skal pakke for fem. For selv om hverdagen hovedsakelig består av småkjøring, har vi også familie andre steder i landet som vi besøker. De siste årene har vi også gått for bilferie om sommeren, og da trenger man i hvert fall plass. I tillegg har vi samlet all handling av matvarer til én handletur i uka. Vi må være effektive og gjøre unna det aller meste på én tur, og da fyller vi bilen til randen. 

– De siste årene har vi også gått for bilferie om sommeren, og da trenger man i hvert fall plass.

Velger elektrisk

Familien har i dag bensinbil, men har bestemt seg for å velge elektrisk når de skal anskaffe ny bil. Selv om det fortsatt er viktigst at bilen har plass til alt og alle, gjør turer til venner og familie i Trøndelag og på nordvestlandet at rekkevidde også et viktig punkt. Men noen bekymring er det ikke, understreker Erlend. 

– Rekkevidden på dagens biler er så bra, ladingen er så effektiv og antall ladestasjoner er godt utbygd. Med små barn blir det uansett små stopp her og der, og da rekker man å lade mens man tar seg en matbit eller en is. 

Familien lånte en Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC i to dager, for å se om den leverte det livet til en storfamilie krever. Erlend forteller at førsteinntrykket satte standarden. 

– Med en gang man setter seg inn kjenner man at dette er en Mercedes-Benz. Strengt tatt ser man det, før man i det hele tatt får åpnet døren. Det er høy kvalitet på materialer og mange små detaljer.

SUV-en fra Mercedes-Benz fikk – bokstavelig talt – kjørt seg i løpet av de to dagene familien hadde den. Det ble hverdagslige gjøremål som levering og henting i barnehagen, kjøring til fotballtrening, og en dagsutflukt til Vestfold. 

– Med en gang man setter seg inn kjenner man at dette er en Mercedes-Benz. Strengt tatt ser man det, før man i det hele tatt får åpnet døren.

Godt likt av store og små

Vi har allerede slått fast at familiens to yngste falt pladask for Mercedes-Benz EQB. Resten av familien var også svært godt fornøyd med bilen, forteller Erlend. 

– Kort fortalt var inntrykket veldig positivt. God bakkeklaring, som SUV-er har. Bilen føles kompakt, og er atskillig kortere enn bilen vi har i dag. Dermed blir parkering og annen manøvrering enklere, spesielt med parkeringsassistentene og kameraene som gir full oversikt, forteller Inger. 

Bilen har god plass til en storfamilie, gode kjøreegenskaper både for korte og lange turer, og bra med bagasjeplass, fortsetter Erlend. 

– Spesielt ekstrasetene bakerst i bilen er veldig bra, bedre enn i de fleste biler vi har forsøkt med lignende løsninger. Det er fullverdige seter for barn, med god plass og komfort. Og selv om det ikke er så ofte man trenger ekstrasetene, er de gull verdt å ha når behovet oppstår, påpeker han. 

– Spesielt ekstrasetene bakerst i bilen er veldig bra, bedre enn i de fleste biler vi har forsøkt med lignende løsninger.

Imponert av lydanlegget

Soltaket som slipper masse lys inn i bilen, var en favoritt også for Eira på ni år. Hun lot seg også imponere av lydanlegget, spesielt at det låt så bra i baksetet. Og det kan man godt forstå. Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC leveres med Burmester® surround-soundsystemet med Dolby Atmos®, som gir et herlig, rikt lydbilde med dyp og god bass. 

– Eira sa at vi spilte så mye bedre musikk i EQB-en, enn i vår egen bil. Jeg forsøkte å forklare henne at det var akkurat samme radiokanal, men det nektet hun å gå med på. 

Selv trekker Erlend frem skjermen på dashbordet, hvor man kan justere alt fra volum, klimaanlegg og belysning i kabinen ned til detaljnivå. 

– Jeg liker ikke de «forvokste iPadene» mange nye biler har. Her var det en avlang skjerm som ikke tar opp unødvendig mye plass, og som er enkel å navigere i. 

Andre ting familien satte stor pris på var alle de smarte lommene og oppbevaringsrommene både foran og bak i bilen, og praktiske detaljer som ladeutganger ved alle setene, selv helt bakerst. 

– Ekstra ladeutganger både i baksetet og i bagasjerommet er fantastisk praktisk, spesielt på en lang biltur. Vi kjørte til Kroatia på sommerferie i fjor, og det hadde rett og slett ikke gått uten skjerm til barna. I fjor måtte vi benytte powerbank, men med EQB hadde vi ikke trengt det. 

Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC.

Interiøret i nye EQB kombinerer eksklusiv komfort med robust design for offroad-kjøring uten kompromisser. Rørformede elementer i aluminiumfinish og dyser i turbinfinish bidrar til offroad-preget visuelt sett, mens god plass og intelligente systemer som det heldigitale instrumentdisplayet og MBUX Augmented Reality bidrar til kjøreopplevelsen.   

Det innovative systemet registrerer og tolker hånd- og armbevegelsene dine, slik at du kan nyte berøringsfri betjeningskomfort. Utvalgte funksjoner kan du bokstavelig talt aktivere i en håndvending. Og systemet skiller mellom fører og forsetepassasjer, slik at du kommer til akkurat den menyen du vil bruke.

Kombinasjonen av aktiv parkeringsassistent og 360°-kamera hjelper deg når du leter etter parkeringsplass, samt når du skal manøvrere bilen inn i og ut av parkeringsluker. Særlig oversiktsbildet fra 360°-kameraet med virtuelt fugleperspektiv bidrar til å gi deg full oversikt.

Det avfjærede komfortsetet byr på god komfort på langturer, og gode innstillingsmuligheter av lengde og høyde. Du kan dessuten endre vinkelen på sitteflaten, og til og med forlenge den. Med minnefunksjonen kan du enkelt lagre og velge inntil tre forskjellige seteposisjoner, og setet etterjusteres elektrisk og trinnløst ved behov.

Lyset i kupeen spiller også en rolle for komforten. I EQB lyssetter du kupeen etter egne preferanser eller stemningen i øyeblikket. Ved hjelp av de 64 fargene i komfortbelysningen skapes fascinerende fargestemninger som kan skifte dynamisk eller belyse flere områder med ulike farger.

Dette avanserte systemet er til stor hjelp når du kjører i kø. Den aktive avstandsassistenten DISTRONIC avlaster deg i stor grad, og regulerer automatisk avstanden til bilen som kjører foran deg. I kombinasjon med skiltregistrering kan du med et knappetrykk importere avleste fartsgrenser

Tilhengerfeste gjør EQB enda mer praktisk. EQB er for første gang tilgjengelig med tilhengerfeste på utgaven med fem seter, og kommer som standard.

Den kan trekke opptil1.700 kg på modellene med 4MATIC firehjulstrekk, og opptil1.400 kg på utgaven med forhjulstrekk. Kulen kan bære en vekt på opptil 80 kg og er godkjent for sykkelstativ.

God plass til bena

Barna hadde det altså som plommen i egget i baksetet, og lengst frem i bilen stortrivdes mamma og pappa. Også her er forresten romslighet et viktig punkt, siden begge er over gjennomsnittet høye. Spesielt Erlend på nesten to meter hadde nok visse utfordringer i parets første bil, en Mini. I Mercedes-Benz EQB kunne han derimot strekke på bena. 

Setet har en rekke innstillinger, som enkelt utføres via knapper på henholdsvis døren og siden av setet. Knappene på døren former rett og slett formet som et bilsete, noe som gjør det svært intuitivt å bruke de: Man dytter rett og slett på den knappen som er formet som den delen av setet man ønsker å justere. Opp og ned, frem og tilbake. Det kan ikke bli enklere. 

Det at man har gått for fysiske knapper for mange av funksjonene, er noe sjåførene i familien satt pris på. 

–Jeg likte veldig godt alle funksjonene på rattet, som ga meg full kontroll over volum på musikkanlegget, telefon og alt annet, uten at jeg trengte å ta blikket av veien. Volumet stiller man for eksempel ved å snurre på et lite hjul som er hendig plassert i midtkonsollen, eller med touch-knapp på rattet. Generelt sett var det veldig enkelt å betjene bilens funksjoner mens man kjørte. I stedet for å lete i en meny på skjermen kan man bruke en finger, sier mamma Inger. 

Pappa Erlend likte også «Formel-1 girene», men innrømmer at de ikke ble benyttet. Girskifte foregikk uansett kjapt og sømløst. MBUX-stemmestyringen fikk de heller ikke testet ut.

Full fokus på kjøringen

Erlend trekker også frem heads-up displayet, som viser viktig informasjon «på frontruten» og altså i synsvinkelen til sjåføren. 

– Dette bidrar også til at man har full oversikt uten å ta blikket fra veien. Fartsgrense og farten man kjører i vises, og jeg fikk opp de fleste varsler der, inkludert rekkevidde. Når man skal parkere slår sensorene inn på head-up displayet. 

Mercedes-Benz EQB har mengder av smarte løsninger og assistenter som hjelper sjåføren. Sensorer varsler blant annet dersom man får en bil opp på siden mens man kjører på en flerfeltsvei, og bilen passer på hvor i kjørebanen man ligger.  

– Veldig praktisk, og det ble aldri forstyrrende. Man kunne holde blikket på veien hele tiden, og konsentrere seg om trafikken. Vi testet kjøreassistenten litt på langturen, og kjente at bilen korrigerte litt hvis man for eksempel kom over den gule stripen. Samtidig følte jeg aldri at bilen «tok over». Systemene jobber i bakgrunnen, og det blir aldri ubehagelig. I stedet føles det trygt og godt, spesielt når man har tre små i bilen, sier Inger.

– Systemene jobber i bakgrunnen, og det blir aldri ubehagelig. I stedet føles det trygt og godt.