Hopp til hovedinnhold
Familie tester Kia EV9 Bertel O. Steen

Kia EV9 fyller behovene – og vel så det

10.10.2024

Når Ola og Solrun drar på ferie med alle barna, er det gjerne med to biler. – Av og til har vi måttet sende noen av ungene med tog også.

Ola hadde allerede fire sønner fra et tidligere forhold da han møtte Solrun. 

– Det var litt av en overgang. Jeg hadde aldri hatt noe annet enn biler med to dører, og plutselig var vi seks annen hver uke, minnes hun. 

Det bød umiddelbart på noen utfordringer, spesielt da familieforøkningen kom i form av lille Thor.

– Jeg hadde jo en sjuseter, en VW Touran. Men der var det jo knapt nok noen plass i de to bakerste setene, og det var bare å glemme å få inn et barnesete i tillegg, sier Ola. 

Dermed gikk familien heller til innkjøp av to ulike femsetere, og ble etter hvert vant til at det meste måtte gjøres i flere omganger. 

– Ola kjører jo skytteltrafikk hver morgen her de ukene alle har vært her. Det blir minst to turer hver morgen, og noen ganger flere, smiler Solrun. 

Kia EV9

Behov for større bil

Solrun kommer fra Trondheim, mens Ola har røttene i Valdres. Det betyr gjerne at hele familien fra tid til annen skal ut på tur. Da må begge bilene tas i bruk, i tillegg til andre kommunikasjonsmidler. 

– Det har hendt at vi har måttet sende noen med toget, ja. Det er en prosess å få hele gjengen med slike avstander, ler de. 

Nylig røk den ene av familiebilene, og familien har nå bare én tilgjengelig. I tillegg til en scooter fra 1981. 

– Det er jo virkelig en nødløsning! Men når Solrun har tatt bilen, og jeg må et ærende i butikken, så tar jeg den, forteller Ola. 

Behovet for en bil med plass til hele gjengen er med andre ord stort, og de har diskutert det. 

– Ja, vi har helt klart vurdert en større bil. Egentlig har vi snakket om noe enda større enn det her, en minibuss, men det igjen blir jo gjerne litt dumt til hverdagsbruk. Turer til butikken, og slike ting. Så strengt tatt er det et klart behov for en sjuseter, medgir Ola. 

Se Ola og Solrun teste Kia EV9 i videovinduet nedenfor

Syv fullverdige sitteplasser

Markedet for sjusetere har blitt mye større de siste årene, og det finnes heldigvis en del modeller som har sju seter det faktisk går an å sitte i. I tillegg til at man har plass til bagasje. 

– Man kunne jo strengt tatt ikke sitte i de to bakerste setene på Touranen om man var over 1,20, sier Ola og rister på hodet. 

Ved første blikk på Kia EV9 ser de begge to at her er det snakk om noe helt annet. 

– Den var romslig, ja, sier hun.  

– Her får man med både store barn og bagasje, legger Ola til. 

Vi blir med på en liten prøvetur, med de to yngste av barna – Thor på fem og Askil på 14. Askil setter seg på bakerste rad. 

– Veldig god plass, bekrefter han

– Jeg kan se skyene, sier Thor når han får øye på glasstaket. Han blir ørlite grann skuffet når han får vite at det ikke kan åpnes, men slår seg til ro med at det er mye større enn glasstaket foran i bilen. 

Ola og Solrun tester Kia EV9

Spekket med moderne og brukervennlige systemer

Ola setter seg ved rattet først, og trykker på startknappen. 

– Det som kanskje har vært litt bøygen for meg i forhold til elbiler, eller nye biler generelt, er jo all elektronikken og systemene. Jeg har jo ikke en gang vendt meg til automatgir. Jeg har stort sett bare eid dieselbiler som har gått et par år, forteller Ola. 

Som førsteamanuensis i elektronikk ved OsloMet skulle jo ikke akkurat det med elektronikken være et problem. 

– Ja, det er sant, jeg burde jo være glad i det. Jeg jobber med det, men det er noe med det å lære å kjenne et helt nytt system. Jeg savner jo egentlig fortsatt bilnøkkelen, ler han. 

Mye informasjon med oversiktlig 

Han har imidlertid prøvd foreldrenes elbil, og eier bil han starter med en knapp, i tillegg til at han altså er lærer i elektronikk, så det går ganske raskt å sette seg inn i systemet til Kia EV9. 

Han trykker seg gjennom menyer og retter på innstillinger med stødig hånd, og vipps så er vi i gang. 

– Til å ha så mye informasjon og flere skjermer å ta hensyn til, var det egentlig veldig rent og enkelt. Jeg liker at du får hastighet og en del annen informasjon projisert på frontruta. Så likte jeg veldig at du kan velge å se i midtspeilet med kamera bak bilen. Når bilen er full av folk er det veldig kult å ha den funksjonen. Jeg føler at det er lysere og skarpere bilde også, enn i virkeligheten, sier han. 

– Den burde ha massasje i passasjersetet også, sier Solrun når hun ser at førersetet kommer med den funksjonaliteten. 

Kia EV9 interiør

Romslig og oversiktlig - både foran og bak

Da passer det jo greit å ha et lite sjåførbytte. Solrun setter seg bak rattet, mens 183 høye Ola prøver baksetet ved siden av Askil. 

– Jøss, her har jeg jo faktisk god plass. Det er vel så god plass her som i baksetene på femseterne våre, sier han. 

– Og bedre enn å sitte i midten, legger Askil til. 

– Pluss for at man faktisk også kan ha med en del bagasje, sier Ola. 

Solrun har satt bilen i gang, funnet massasjefunksjonen og svinger ut på hovedveien. 

– Det var veldig behagelig, men litt forstyrrende når man skal forholde seg til så mye annet. Men på langtur til Trondheim, for eksempel, tror jeg det hadde vært veldig deilig, sier hun. 

Om å sitte såpass høyt, sammenliknet med bilen hun til vanlig disponerer, eller småbilene hun er vant til fra tidligere, har hun ingen problem med. 

– Jeg har kjørt en del varebiler tidligere, så dette var ikke noe problem. Snarere tvert imot. Jeg føler jeg har veldig oversikt, sier hun. 

Også hun synes instrumenter, elektronikk og skjermer ganske raskt er oversiktlig, til tross for omfanget. 

Kia EV9 med Ola

Konklusjon: – Et stort pluss

– Det er mange funksjoner her som vi ikke kjenner til, men du trenger ikke så mye for å komme i gang, og så kan man sette seg inn i andre ting etter hvert. Jeg likte systemet veldig godt, kanskje spesielt kamerasystemet. At du kan se blindsonen når du blinker, at du ser bakover og bilen fra oversiden når du rygger, og at du kan se trafikken bak selv om det er mange hoder i veien inne i bilen. Dette likte jeg godt, konkluderer Ola med. 

– Kia er en bil jeg har forbundet med små biler, så denne var helt i andre enden. Men for meg er dette et stort pluss for Kia, istemmer Solrun.