Litium
Batteriet i elbilen din er som oftest et litiumbatteri. Dette har blitt standarden i de fleste elbiler, blant annet på grunn av den høye energitettheten.
Volt (V)
Måleenhet for elektrisk spenning. Beskriver kraften som fører elektrisk strøm gjennom en krets eller ledning. Volt kan sammenlignes med vanntrykket i springen. I stikkontakten hjemme har du vanligvis rundt 230 volt.
Ampere (A)
Måleenhet for elektrisk strømstyrke. Beskriver antall elektroner som passerer gjennom et tverrsnitt av strømlederen innenfor et gitt tidsintervall. Ampere kan sammenlignes med hvor fort vannet kommer ut av springen hjemme. Alle elektriske anlegg har en maksgrense man må forholde seg til. Maksgrensen for lading med stikkontakt er 10 ampere.
Vi fraråder vanlig stikkontakt som eneste kilde for lading hjemme, og anbefaler at du installerer egnet ladeboks.
Watt (W)
I denne sammenheng måleenhet for elektrisk effekt. I alle elbiler benyttes kW for å angi motorens effekt. 1 kW tilsvarer 1000 W.
En Peugeot e-2008 har for eksempel en elmotor med 100 kW.
Kilowattimer (kWh/kWt)
I en elbil er dette målet for energimengden som kan lagres i batteriet. Dette kan sammenlignes med antall liter drivstoff du har i tanken på en bil med forbrenningsmotor.
Et batteri på 50 kWh kan gi 50 kW i én time, eller 25 kW i to timer.
Schuko
En vanlig husholdningskontakt, lik den du har hjemme i veggen. Betegnelsen Schuko kommer fra det tyske ordet Schutz-kontakt som betyr beskyttelseskontakt.
Hjemmelader
En ladestasjon du har installert hjemme. En hjemmelader omtales også som ladeboks eller vegglader.
CCS (også kalt combo)
Normal Type 2-kontakt med to ekstra pinner. Denne har en betydelig høyere ladeeffekt enn vanlig Type 1 eller Type 2-kontakt.
CCS er en europeisk standard som blant annet Audi, BMW, Ford, Porsche og Volkswagen står bak.
CHAdeMO
CHAdeMO-kontakten er kun for hurtiglading og har en betydelig høyere ladeeffekt enn vanlig Type 1 eller Type 2-kontakt.
CHAdeMO benyttes ofte på asiatiske biler. I tillegg tilbyr produsenter som Citroën, Honda, Mazda, Kia, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Subaru og Toyota biler som er kompatible. Tesla kan også lade fra CHAdeMO ved bruk av en egen adapter.
Mode 1
Betegnelsen for normallading eller saktelading fra stikkontakter (Schuko) med vanlig skjøteledning. Lademodusen er ikke tillatt og blir heller ikke brukt på moderne elbiler.
Mode 2
Betegnelsen for normallading med ladeledning i en vanlig jordet stikkontakt. Ladeledningen, en såkalt «nødlader», har normalt en klump eller «kladd» på seg, med innebygde sikkerhetsfunksjoner som overvåker og sikrer ladningen. Ledningen følger med alle nye elbiler og plug-in hybrider.
Vi fraråder å bruke Mode 2 og den medfølgende ladeledningen til regelmessig lading.
Mode 3
Betegnelse for lading med fastmontert ladeboks, ofte kalt hjemmelader. Vi anbefaler at du monterer en hjemmelader da den lader bilen tryggere og mer effektivt, uten fare for overoppheting av stikkontakten.
Mode 4
Betegnelse for hurtiglading med høy effekt, som brukes blant annet på ladestasjoner langs motorveiene. Disse stasjonene har egne kabler med enten CHAdeMO eller CCS-plugg.
Likestrøm (DC) og vekselstrøm (AC)
DC står for Direct Current, eller likestrøm på norsk. Batterier har alltid likestrøm.
AC står for Alternating Current, eller vekselstrøm. Det er slik strøm du får i stikkontakten hjemme.
Hvis du skal koble direkte til et batteri, må det være likestrøm. Skal du lade et batteri fra vekselstrøm (AC), må du ha en lader som konverterer strømmen til likestrøm (DC).