Kia har nylig avduket sin nyeste elbil - Kia EV4. Den kommer i to varianter: en kombimodell og en sedan. Lanseringen av EV4 markerer Kias ambisjon om å tilby moderne og funksjonelle elbiler for flere kundesegmenter, og utfyller dagens portefølje med EV3, EV6 og EV9.
EV4 kombimodellen har et praktisk og romslig design med en tydelig skrånende taklinje og en markant takspoiler, noe som gir bilen et dynamisk utseende. Sedanversjonen skiller seg ut med elegante coupé-linjer og en lang, skrånende bakluke. Dette gir som kjent bedre aerodynamikken (og rekkevidde), men gir også bilen et helt unikt preg i markedet.
Begge EV4-modellene er utstyrt med Kias innovative "EV Tiger Face", vertikale frontlykter og "Star Map"-lyssignatur. For de som ønsker et mer sportslig uttrykk, er GT-Line tilgjengelig med unike støtfangere og enda sprekere felger.
EV4 er bygget på Kias 400-volts E-GMP-plattform og tilbys med to batterialternativer:
Den kraftige motoren yter 150 kW og driver forhjulene. Sedanmodellen med det største batteriet har en imponerende rekkevidde på opptil 630 kilometer, mens kombimodellen kan nå opptil 590 kilometer.
Begge variantene støtter hurtiglading, hvor 10-80% lading tar henholdsvis 29 og 31 minutter. Vi avventer selvsagt endelige tall fra importøren her, men normalt sett har tallene fra tidligere Kia-modeller som EV3, EV6 og EV9 vært nokså nærme de oppgitte og forløpige verdiene.
Christian Lagaard, Kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge
Innvendig er EV4 utstyrt med en 30-tommers panoramaskjerm som integrerer et 12,3-tommers instrumentpanel, 12,3-tommers infotainmentskjerm og en 5,3-tommers skjerm for klimakontroll.
Bilen har også et 12-tommers head-up display for å gi føreren viktig informasjon uten å måtte ta blikket fra veien. Avanserte funksjoner som AI-stemmeassistent og muligheten for å bruke Apple Watch som digital nøkkel bidrar til en sømløs brukeropplevelse. For underholdning tilbyr EV4 tilgang til strømmetjenester som YouTube, Netflix og Disney+, samt spill og karaoke. Dette legger premissene for en morsom og knallgod familiebil.
Som kjent er Kia Sør-Koreansk, og det tar noe tid å frakte elbilene halve verden rundt. Produksjonen av EV4 sedan vil fremdeles være i Sør-Korea, men kombiutgaven skal produseres Slovakia. Fra den nyåpnede fabrikken her i Europa vil det bli betydelig kortere transportvei og dermed raskere levering fra såkalt "fabrikkbestilling".
Med EV4 tar Kia et betydelig skritt fremover i sitt elektriske satsingsområde, og tilbyr forbrukerne et attraktivt valg i både sedan- og kombisegmentet.
Vi vet foreløpig ikke noe om prisene på nye EV4 og EV4 sedan, men fra tidligere biler som EV3 og EV6 er det forventet at dette vil være konkurransedyktig.
Kia har for vane å lage gode basisvarianter med Active og Exclusive som «innstegsnivå», avhengig av motorvariant. I disse er vi kjent med en mengde teknologi og førerassistensystemer som standard.
EV4 vil uten tvil også leveres med et høyt standard utstyrsnivå, og du er garantert å få mye elbil (og rekkevidde) for pengene.
Modell | EV4 sedan* | EV4 hatchback* | ||
Motorvariant | Standard | Long Range | Standard | Long Range |
Lengde | 4,730 mm | 4,430 mm | 4,730 mm | 4,430 mm |
Bredde | 1,860 mm | 1,860 mm | ||
Høyde | 1,480 mm | 1,485 mm | 1,480 mm | 1,485 mm |
Batteri | 58.3 kWh | 81.4 kWh | 58.3 kWh | 81.4 kWh |
Motorkraft | 150 kW | 150 kW | ||
Rekkevidde | 430 km | 630 km | 410 km | 590 km |
Hurtiglading 10-80%: | 29 min | 31 min | 29 min | 31 min |
0-100 km/h | 7.4 s | 7.7 s | 7.4 s | 7.7 s |
Makshastighet | 170 km/h | 170 km/h | 170 km/h | 170 km/h |
Bagasjeromsvolum | 490 L (VDA) | 435 L (VDA) |
*Vi tar forbehold om eventuelle endringer og typegodkjenninger for oppgitte tall fra produsenten.
– Dette er en modell som blir lagt merke til på parkeringsplassen. Særlig sedanen skiller seg markant ut og fremstår som svært stilig og et friskt pust.