Momsfritaket på elbiler fjernes gradvis
(Oppdatert 12.januar)
Det har lenge vært en forventning om at dagens momsfritak på elbiler skulle fjernes eller endres fra 1. januar 2023, da regjeringen valgte å utsette dette på tampen av fjoråret.
Det har likevel ikke vært helt klart hvordan denne endringen ville bli seende ut i praksis. Etter fremleggingen av statsbudsjettet for 2023, er det nå endelig fastslått hvordan dette vil se ut og hvordan det vil slå ut på elbilprisene fremover.
I første omgang fjernes momsfritaket ved kjøp av elbil på den delen av kjøpesummen som overstiger 500 000 kroner fra og med 01.01.2023. Det betyr i klartekst at biler som koster mindre enn 500 000 fortsetter som før – med fullt momsfritak – i første omgang ut 2024.
Moms på elbil i 2023 - slik fungerer det i praksis
Fjerning av momsfritaket på beløpet som overstiger 500 000 kroner vil i praksis si at du kan legge på 25 prosent på summen som overstiger 500 000, på alle elbiler som leveres ut etter 01.01.2023.
Kjøper du en elbil med levering i 2023 under 500.000 vil hele kjøpesummen fortsatt være fritatt for moms.
Prisøkning på elbiler fra 2023
For biler som koster under 500.000 kroner vil de nye avgifts-endringene ikke ha noen betydning. Kjøper du en elbil som kostet 700.000 i 2022, vil prisen nå i 2023 være økt til 750.000 kroner, som en følge av fjerningen av momsfritaket.
Den avgjørende faktoren er nemlig når elbilen registreres i Norge, og ikke når den bestilles eller når kontrakten skrives.
Se våre mest populære elbiler i 2022 her.
Hvordan regne ut prisøkningen på elbiler?
Eksempel på regnestykke:
Først må du finne størrelsen på beløpet som overskyter de 500 000 kronene som er innlemmet i tilskuddsordningen.
I dette eksempelet tar vi utgangspunkt i en elbil som koster 700 000 kroner.
- 700 000 kr – 500 000 kr (fritatt sum) = kr 200 000
Beløpet over momsfritaket som du altså må betale moms for, blir da kr 200 000.
- Legg til moms (25 prosent) på dette beløpet: 200 000 kr x 1.25 (moms) = 250 000 kr
Det overskytende beløpet har nå gått fra 200 000 kr til 250 000 kr.
Så legger du dette sammen med de 500 000 kr som er fritatt via tilskuddsordningen:
- 500 000 kr + 250 000 kr = 750 000 kr.
Som en følge av fjerningen av momsfritaket vil altså elbiler som kostet 700 000 kr være 50 000 kr dyrere med den nye ordningen i 2023.
Tips: Se våre best omtalte elbiler her
Moms ved leasing
Fjerningen av momsfritaket for elbiler vil ha tilsvarende virkning ved leasing som ved kjøp. Det vil si at en leasingkontrakt som inngås fra og med 1. januar 2023, vil ha oppjustert leasingpris, der totalprisen inkludert moms vil legge grunnlaget for den nye leasingprisen.
Eksisterende leasingavtaler vil ikke påvirkes av dette, men en forlengning av en eksisterende leasingavtale blir ansett som en ny avtale, og prisen vil da justeres på lik linje som en ny avtale.
Vektavgift på elbiler fra 2023
Regjeringen foreslo 6. oktober å innføre en vektkomponent i engangsavgiften, som også gjelder elbiler, fra og med 2023. Endringen trådte i kraft fra 1.januar 2023 og det er nå innført en vektavgift på 12,5 kroner per kilo av bilens egenvekt over 500 kg. Engangsavgiften vil da komme i tillegg til eventuell moms - dersom det er en elbil som koster mer enn 500 000 kr.
Mange fryktet at vektfradraget ville fjernes for ladbare hybrider, men dette reduseres fra 15% til 10%. Dagens rekkeviddekrav på 100 kilometer justeres ikke.
Eksempel på regnestykke - vektavgift på elbil
Hvis vi tar utgangspunkt i den populære elbilen Kia Niro EV vil regnestykket se slik ut:
1. Bilens egenvekt (vekt uten fører) = 1682 kg
2. 1682 kg - 500 kg (første 500 kg er fritatt for vektavgiften) = 1182 kg
Vektavgiften tilsvarer da 1182 kg x 12,50 kr = 14 775 kr i vektavgift
Velger du utstyrsnivået “Niro EV Exclusive” til 495 000 kr, må du beregne 14 775 kr i vektavgift ved levering av elbilen i 2023. Bilens totalpris med levering 2023 blir da 509 775 kr* (495 000 kr + 14 775 kr).
*Vi tar forbehold om små endringer i elbilens totalvekt basert på utstyrs-nivå og tilleggsutstyr som kan påvirke bilens totale egenvekt, samt faktiske endringer i statens toll- og avgiftssatser som påvirker en endelig totalpris.
Andre endringer fra 1.januar 2023 som påvirker bileiere og bilkjøpere:
- Regjeringen har vedtatt en økning i satsene på omregistreringsavgift for elbiler til samme nivå som personbiler
- Regjeringen øker trafikk-forsikringsavgiften med 2,8 %
- Elbiler betaler maks 70 % av ordinær bompengetakst, enn økning fra dagens maksgrense på 50 %.
- Firmabilbeskatningen for elbiler økes
- Har du allerede inngått eller inngår leasingavtale på elbil før 2023, vil du fremdeles få momsfritak
NB: Artikkelen er oppdatert 15.desember 2022.
Regjeringen vedtok i desember 2022 at momsfritaket for kjøp av elbiler gradvis fases ut fra 1. januar 2023. Det innebærer at momsfritaket fjernes for den delen av kjøpssummen som overgår 500 000 kr. Dersom elbilen du kjøper (ny) koster 600 000 kr, betaler du moms av 100 000 kr (25 000 kr). For elbiler med en prislapp under 500 000 kr vil momsfritaket fremdeles være gjeldende.
Momsfritaket vi har nytt godt av ved kjøp av elbil de siste årene fases gradvis ut, med første tiltak fra og med 01.01.2023. Da fjernes momsfritaket kun for den delen av kjøpssummen som overskyter 500 000 kr. For elbiler med en prislapp under 500 000 kr er fritaksordningen uendret.
Alle varer som importeres til Norge får som hovedregel en tilleggsavgift fra staten, i form av moms. Momsen importørene må betale ved import av elbiler er 25 prosent. Dette er allerede bakt inn i de markedsførte prisene hos forhandlerne.
Den nye momsordningen fører til at elbiler med prislapp over 500 000 kr blir dyrere, da beløpet som overstiger 500 000 vil få et påslag på 25 prosent (tilsvarende moms-satsen). Eventuelle prisjusteringer og inflasjon kan også bidra til endring i prisene utover dette, i tillegg til den foreslåtte engangsavgiften.
Elbiler med en prislapp under 500 000 kroner slipper moms i 2023 og 2024. Det vil si at justeringene i momsfritaket for elbiler kun vil ha en direkte innvirkning på de dyrere elbilene, der det skal betales moms (25%) for beløpet som overstiger 500 000,-.
Som hovedregel legges det ikke til mva på kjøp av brukte biler - innføring av moms på elbiler i 2023 omfatter nye elbiler. 1.mai 2022 ble det formelt innført omregistreringsavgift på elbiler. Elbiler som ble førstegangsregistrert mellom 2019 og 2022, får omregistreringsavgift på 1670 kroner. For elbiler registrert mellom 2011 og 2018, vil avgiften ligge på 1009 kroner. Fra 2023 blir omregistreringsavgiften for elbiler på samme avgiftsnivå som personbiler.
I regjeringens statsbudsjett for 2023 er det vedtatt at elbiler fåe samme avgiftsnivå som vanlige personbiler ved omregistrering. Omregistreringsavgiften er 6 681 kr for en elbil (inntil 3 år) som veier over 1 200 kg. Omregistreringsavgift på førstegangsregistrerte elbiler før 2020 (2012-2019) vil da være 4 034 kr.
Regjeringen foreslår å legge til en vektkomponent i engangsavgiften, gjeldende for både personbiler og elbiler fra 2023. Vektavgiften innføres fra 500 kg, som betyr at de første 500 kg er fritatt for vektavgift.
Eksempel: Peugeot e-208 er en elbil med totalvekt uten fører på 1455 kg vil få en vektavgift på overskytende vekt av 500 kg - altså 955 kg. Vekten (955 kg) x avgiften (kr 12,50) = kr 11 937.
Dette betyr at elbilen vil koste kr 11 938* mer dersom den bestilles og leveres i 2023.
*Utstyrsnivå på elbilen vil være en vektfaktor, og eksempelet er et circa anslag basert på en standard utstyrspakke som Active, Allure og GT. Regnestykke er beregnet med data fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OLV).
Dersom du allerede i dag leaser en elbil, eller starter leasingperioden din før 1.januar 2023 vil det ikke påløpe moms. Forutsetningen for unntaket er at bilen er registrert senest 31.desember 2022.