Vektavgift for alle biler fra 2023
Hvorvidt regjeringen kom til å innføre vektavgift fra og med 1. januar 2023 eller ei, har lenge vært en snakkis. Det har til tider vært en betent debatt, der mange har tatt til orde for at en vektavgift, i tillegg til fjerning av momsfritak og økte bompenger, vil bremse overgangen fra fossildrevne- til elektriske biler.
Nå er det likevel avklart at regjeringen har bestemt at det skal betales vektavgift for alle biler – også elbiler – fra og med 1. januar 2023.
Elbilenes høye vekt, som følge av tunge batterier, samt valget om å innføre en flat avgift uavhengig av drivlinje, biltype eller lignende, resulterer også i at elbiler stort sett får et større prispåslag som følge av vektavgiften enn fossildrevne biler.
Hvor mye utgjør vektavgiften?
Vektavgiften er 12,5 kr pr kg over 500 kg, som resulterer i et totalt påslag på 20 000 – 25 000 for en gjennomsnittlig nybil.
Om du for eksempel kjøper en Mercedes-Benz EQC (veier 2 495 kg) vil regnestykket seg slik ut:
Bilens totalvekt: 2 495 kg – 500 kg (vektavgiften gjelder kun pr kg over 500) = 1 995 kg.
Vekten det skal betales vektavgift for er altså 1 995 kg.
1 995 x 12,5 (vektavgift pr kilo) = 24 937,5
Den totale vektavgiften i dette eksempelet blir altså 24 937 kr.
Moms på elbiler over 500 000
Det har lenge vært kjent at momsfritaket på elbiler vil bli fjernet fra og med 1. januar 2023, og med fremleggingen av statsbudsjettet er dette også endelig fastslått.
Det blir altså 25 prosent moms på elbiler, for den delen av summen som overskyter 500.000 kr.
Les mer om fjerningen av momsfritaket her.