Hopp til hovedinnhold
Elektrisk varebil eVito som lader på en byggeplass.

Ny arbeidsbil? Finn ut om elektrisk varebil er noe for deg

02.08.2024

Elektriske biler har for alvor etablert seg på det norske personbil-markedet, og nå kommer også de elektriske varebilene for fullt. Men bør du velge elektrisk motor i din neste varebil?

Elektriske varebiler i vinden

– Det er veldig situasjonsavhengig hva som lønner seg å velge, men vi ser at de elektriske varebilene stadig tar større deler av markedet og at flere og flere velger å kjøpe elektrisk varebil fremfor fossildrevet.

Det sier PR- og informasjonsansvarlig for Peugeot og DS i Bertel O. Steen, Stian Gihle. Han opplever at det proffkundene tidligere var skeptiske til med elektriske varebiler nå har blitt forbedret, og at det dermed på nåværende tidspunkt er få grunner til å velge fossildrevet fremfor elektrisk varebil.

– Tilhengervekt, nyttelast, firehjulsdrift og rekkevidde er de vanligste bekymringene våre kunder har når det kommer til elektrisk varebil. Med dagens elektriske varebiler vil jeg si at i 99 prosent av tilfellene er dette ubegrunnede bekymringer, sier Gihle.

Nå har også Bertel O. Steen fått sin første elektrisk varebil med firehjulsdrift, så dersom du er avhengig av dette kan du sjekke ut nye Kia EV9 varebil.

Elektriske varebiler med god rekkevidde

Når det gjelder rekkeviddeangst er dette et evig onde for elektriske biler, enten det gjelder personbiler eller varebiler. Fakta er likevel at dagens elektriske biler har så god rekkevidde at dette ikke lenger bør være en bekymring.

– De fleste elektriske varebiler på markedet i dag har over 300 km rekkevidde, målt etter den pålitelige WLTP-standarden. De aller, aller færreste av oss kjører mer enn dette i løpet av en dag, og heller ikke i løpet av to dager. Det vil si at man bare trenger å lade hver andre eller hver tredje natt, sier Gihle.

For å eksemplifisere hvor mye rekkevidde 300 km egentlig er, drar Gihle sammenligning til leasing-avtaler, som er den vanligste finansieringsformen for varebiler i dag.

– Den absolutt vanligste årlige kjørelengden på dagens leasingavtaler er 20.000 km. Deler du det på 230 arbeidsdager ender du opp på 87 km daglig kjørelengde. Det vil si at leasing-avtalen din ryker 3-4 ganger raskere enn rekkevidden på en elektrisk varebil dersom du lader hver natt før en arbeidsdag, og bilen har 300 km rekkevidde, sier Gihle.

Populære el-varebiler fra Mercedes-Benz, Peugeot Opel og Citroën:

Nye eCitan i rød metallic fra Mercedes-Benz varebil.
Elektrisk

Mercedes-Benz

eCitan A1

Utsoltg

Kontakt forhandler for alterntativer

4,95% rente og 0 kr i innskudd*
Peugeot E-Expert
Elektrisk

Peugeot

E-Expert

Rekkevidde350 km
HjuldriftForhjulsdrift
Varerom5,3-6,1 m3
7 363 kr
270 068 kr

*Næringsleasing: Innskudd 0 kr eks.mva. / Månedsleie 7 363 kr eksl. mva./ 36 mnd / 45 000 km / Tot. 270 068 kr eks.mva. vil variere med rentenivået.

Mercedes eVito varebil lades.
Elektrisk

Mercedes-Benz

eVito 112

Priser snart tilgjengelig

Meld interesse hos nærmeste forhandler

Opel Vivaro Electric
Elektrisk

Opel

Vivaro Electric

Rekkevidde352 km
HjuldriftForhjulsdrift
Varerom5,3-6,1 m3
564 606 kr

Pris ekskl. mva., inkl. reg-avgift.

Citroën e-Jumpy
Elektrisk

Citroën

ë-Jumpy

Rekkevidde350 km
HjuldriftForhjulsdrift
Varerom5,3- 6,1 m3
564 606 kr

Pris ekskl. mva., inkl. reg-avgift.

Den totale årlige kostnaden

Det som også er viktig å ta med i avgjørelsen når du skal bestemme deg for om du skal velge elektrisk eller fossil-drevet varebil, er den totale årlige kostnaden av bilholdet. Dette refereres ofte til som TCO (total cost of ownership).

Her er det mange ulike faktorer som spiller inn, og det er nettopp dette som gjør at det er veldig situasjonsavhengig om det rent økonomisk lønner seg å velge elektrisk eller fossil-drevet varebil i akkurat ditt tilfelle.

– Et klart og tydelig skille er jo om du bor i storby eller om du bor i mindre byer og bygder. Bor du for eksempel i Oslo vil en elektrisk varebil spare deg for store årlige summer til parkerings- og bomavgifter. Da vil det fort lønne seg å kjøre elektrisk, sier Gihle.

Samtidig er det mange andre faktorer som kan gjøre at det lønner seg å kjøre elektrisk, også i de mindre byene.

– Det er så situasjonsavhengig at jeg anbefaler deg å ta kontakt med en bilforhandler for å regne på den totale årlige kostnaden i ditt spesifikke tilfelle, for å finne ut hva som lønner seg. Ofte ser vi at det for eksempel kan lønne seg å bare gjøre deler av bilparken elektrisk, mens det fortsatt er mest lønnsomt å ha resten fossilt, sier Gihle.

Klima- og miljøbevisste entreprenører

Et annet aspekt med det å velge elektrisk varebil fremfor fossil er dette med miljø og fotavtrykk. Fokuset på det grønne skiftet blir større og større, både hos de enkelte bedriftene og hos entreprenørene, og da er elbil et stort steg i riktig retning.

– Vi får informasjon om at flere og flere anbud stiller krav til miljøvennlige løsninger, og da også at kjøretøyene som brukes på prosjektet er elektriske. Dette vil det nok bare bli mer og mer av, så uten elektriske biler står man da i fare for å miste jobber, sier Gihle.

Fordeler med elektrisk varebil

  • Miljøvennlig
  • Kan delta i anbud som stiller krav til elektriske kjøretøy
  • Rimeligere parkerings- og bomavgifter
  • Lavere driftskostnader
  • Mulighet for enova-støtte

Ulemper med elektrisk varebil

  • Som regel litt dyrere i innkjøp
  • Ikke firehjulsdrift
  • Må beregne ladetid om du kjører veldig langt