Registerreima er en av bilens viktigste slitedeler å vedlikeholde. Dersom denne ryker, kan du i verste fall risikere at hele motoren må byttes. Hos Bertel O. Steen skifter du registerreim på din Peugeot, Citroën og DS til konkurransedyktige, faste priser.
Tar du godt vare på din Peugeot, Citroën eller DS, tar den godt vare på deg. Vi tilbyr faste, konkurransedyktige priser på bytte av registerreim, slik at du får et mest mulig forutsigbart og problemfritt bilhold.
Registerreimens oppgave er å overføre kraften fra motorens veivaksel til kamakselen, og sørge for at disse er synkroniserte. Kamakselens oppgave er å åpne/lukke ventilene som tilfører luft, og skal rotere med akkurat halvparten av farten til veivakselen.
I tillegg til å overføre kraft fra veivakselen til kamakselen, driver registerreima også ofte en vannpumpe.
De fleste Peugeot, Citroën og DS har registerreim av gummi. Denne gummireimen utsettes for store krefter i kraftoverføringen, og er derfor en slitedel med begrenset levetid. Registerreima har tenner på innsiden og kalles også ofte for tannreim.
Hvis registerreima ikke byttes i tide og ryker, kan du i verste tilfelle oppleve å måtte bytte hele motoren. Sett opp mot dette, er det å skifte registerreima på bilens fastsatte serviceintervaller en billig forsikring.
Tips: Er bilen din mer enn fem år gammel? Les om vår service 5+
Bilprodusenten har satt et bestemt intervall for når registerreima bør skiftes, bestemt av et gitt antall år eller kjørte kilometer – alt etter hva som kommer først. Dette varierer fra bilmodell til bilmodell, og det er vanskelig å gi et eksakt svar på dette.
Lurer du på skiftintervallet for din bil, kan du sjekke dette i serviceheftet som fulgte med bilen, eller ringe oss.
De fleste nyere Peugeot, Citroën og DS har et skiftintervall på 5 eller 6 år og et kilometerintervall på 120.000 km.
Registerreima i seg selv er ikke en kostbar del, men selve jobben med å skifte den er ofte omfattende og tidkrevende. For å komme til registerreima i motorrommet må det gjerne av- og påmonteres en rekke deler, som gjør det til en mer langtekkelig prosess.
Mens man har tilgang i motorrommet, anbefaler vi alltid også å skifte tilhørende slitedeler som løpehjul, strammer, vannpumpereim, vannpumpe og/eller kjølevæske.
Det nøyaktige behovet her varierer fra motor til motor. Dette er reservedeler som ellers er vanskelig å komme til om de skulle ryke. Våre faste priser for skifte av registerreim inkluderer dette.
En bil som blir tatt vare på, varer rett og slett lenger. Dersom du skulle være så uheldig at registerreima ryker, risikerer du kostbare reparasjoner og motorhavari. Bytte av registerreim er en billig forsikring mot dette.
Når du skifter registerreima hos Bertel O. Steen bytter vi også samtidig aktuelle reservedeler i motorrommet, som vannpumpe/vannpumpereim, løpehjul og strammer.
Det gir deg som sjåfør en ekstra trygghet når du vet du kjører en sikker bil som er sjekket av fagfolk. Våre teknikere er spesialister på Peugeot, Citroën og DS, og gjennomgår jevnlig kurs og videreutdanning.
Vi bruker kun originale deler av høy kvalitet i våre reparasjoner, og har tilgang til spesialverktøy og har fabrikkens systemer tilgjengelige kun et tastetrykk unna.
En bil med et servicehefte som vitner om skifte av registerreim til riktig tid holder også verdien på bilen oppe, og kan sørge for et enklere salg av bilen til en bedre pris.
Inkluderer ny registerreim, løpehjul, strammer og vannpumpereim.
Inkluderer ny registerreim, løpehjul, strammer, vannpumpe og kjølevæske.
Inkluderer ny registerreim, løpehjul, strammer og vannpumpereim.