– Startprisen på en bilmodell er i utgangspunktet den samme uansett valg av forhandler. Opplever du forskjell i prisene handler det mer om hva du får med på kjøpet, sier leder for nybil i Bertel O. Steen, Hans Kristian Gran.
Så da kommer det neste spørsmålet: Hvordan skal du klare å sammenligne de ulike utstyrslistene, som gjerne kommer med ulike navn, betegnelser og innhold?
Dette er en utfordring Gran vet mange kunder står overfor, og nybillederen innrømmer at bilbransjen har et stykke å gå for å skape enkle og gode kjøpsopplevelser for kunden.
– Vi kommer ikke unna det faktum at det finnes mange muligheter innen tilvalg, utstyr og kombinasjonen av disse ved et bilkjøp. Vår jobb er likevel å presentere dette på en så god og transparent måte som over hodet mulig for kunden, og det er en jobb vi tar på største alvor. Vi ønsker død over lokkepriser, sier han.
Forhåndsdefinerte pakker
Som alle andre bilforhandlere må også Bertel O. Steen gå ut med en pris i markedet når de annonserer og markedsfører sine bilmodeller. Hvorvidt dette skal være den lavest mulige prisen, eller om det skal være en mer realistisk sluttpris, har lenge vært et dilemma.
– I bilbransjen har det vært en standard at man oppgir en så lav pris som over hodet mulig, for å tiltrekke seg kunder. Ulempen med dette er at det i svært få tilfeller er realistisk, og prisen kunden ender opp med å betale er ofte langt høyere etter å ha valgt både nødvendig og preferert tilleggsutstyr.
Gran forteller at Bertel O. Steen derfor har valgt å gå bort i fra denne markedsføringen, og heller oppgi høyere priser, mot at dette faktisk er prisen du ender opp med å betale.
– Når du bestiller en pizza til 299,- på restaurant så regner du med at ost er inkludert. På samme måte inkluderer de markedsførte prisene våre nå en forhåndsdefinert utstyrspakke, der vinterhjul og serviceavtale alltid er inkludert, i tillegg til annet anbefalt og «normalt» utstyr, sier Gran.
Les også: Kjøpe ny elbil? Da kan 2022 være et svært gunstig år
Tar risiko for å være mer transparente
Hans Kristian Gran forteller at det ligger en grundig prosess bak den nye prisstrategien, og at det til slutt var bred enighet om at dette var den riktige veien å gå.
– Det er jo en viss risiko å gå ut i markedet med en pris som tilsynelatende er dyrere enn våre konkurrenter, men i Bertel O. Steen står det skrevet i stein at vi skal ha kunden i fokus, og vi har et mål om å gjøre det enklere å være kunde. Da mener vi det er riktig å oppgi realistiske og transparente priser fra starten av, og ta tydelig avstand fra lokkepriser, sier han.
– Det er viktig å ikke se seg blind på lokkepriser. Sluttprisen vil uansett bli høyere i 99 prosent av tilfellene, da det er ytterst få biler som selges uten vinterhjul og tilleggsutstyr. Jeg tror absolutt at kunden vil verdsette at vi oppgir priser som er nærmest mulig den komplette sluttprisen fra starten av, sier Gran.
Les også: Privatleasing - leasing uten lån for privatpersoner
Utstyrspakkene Bertel O. Steen tilbyr og markedsfører er satt sammen basert på årevis med erfaringer, hva norske kunder flest velger og hva produkteksperter anbefaler til de ulike modellene.
Til tross for at Bertel O. Steen nå velger å markedsføre bilene med transparente og mer realistiske priser i form av predefinerte utstyrspakker, forsikrer Gran om at det ikke betyr færre valgmuligheter for kunden.
– Vi tilpasser selvsagt fortsatt biler etter kundens spesifikke behov, helt uavhengig av disse pakkene. «Norsk-montert» tilbehør kan også legges til og fjernes etter behov, og vi har et bredt utvalg av tilbehør som kan monteres på alle våre biler.
– De forhåndsdefinerte pakkene og markedsførte prisene er ment som et realistisk utgangspunkt, der du får alt du trenger inkludert i prisen. Så kan du ta kontakt med en av våre forhandlere om du har flere spørsmål eller ønsker andre løsninger, sier Gran.